Nowe pomysłu na kuchnię

Dla niemal każdego współczesnego społeczeństwa bardzo ważne staje się zdrowe gotowanie. Temat zdrowia i kulinariów to jedno i to samo, dlatego coraz częściej magazyny i stacje lifestyle’owe starają się wybiegać zdecydowanie poza jedną ograniczoną tematykę. Kwestia gotowania i odpowiedniego dbania o swoje zdrowie to tak naprawdę bardzo ze sobą mocno związana tematyka, która nie może zostać tak łatwo oddzielona. Dlatego ludzie mają coraz większą świadomość tego, że gotowanie może szkodzić im albo mocno pomagać. Kłopotem przez długie lata było przede wszystkim niewłaściwe gotowanie niektórych potraw. Smażenie mięsa na bardzo głębokim tłuszczu całkowicie zdominowało kuchnię większości społeczeństw, całkowicie niszcząc im szanse na prawdziwe posmakowanie danego dania. Ale samo wyjście z tych nawyków nie jest w stanie sprawić, by jedzenie przygotowywane przez współczesnych ludzi było zdrowe. Kłopotem jest przede wszystkim dostęp do zdrowych składników. Rzecz jasna można przygotować sos do spaghetti z pomidorów przemysłowych i praktycznie pozbawionych pomidorowego smaku, ale można też do jego stworzenia wykorzystać pomidory naturalne, smakujące świeżo i aromatycznie. W obu przypadkach wynik gotowania będzie skrajnie inny nawet przy zastosowaniu tego samego przepisu, ale innych składników głównych.

Różnorodność podstawą zdrowia

To, co jest niezmiernie ważne przy przygotowywaniu posiłków w domu, to dbanie o to, by były one jak najbardziej zróżnicowane. Nasz organizm do sprawnego funkcjonowania potrzebuje wielu różnorodnych składników i permanentny brak jednego z nich może powodować stany chorobowe. Branie dodatkowych suplementów i odżywek nie jest najlepszym pomysłem do standardowego stosowania. Zdecydowanie zdrowszym i lepszym pomysłem, bo na całe życie, jest urozmaicanie sobie swoich codziennych posiłków. Dzięki temu, nie żyjąc z „miarką” w ręku, nie śledząc i nie zapisując wszystkiego, co jemy, aby optymalnie dostosowywać swoje posiłki, jesteśmy w stanie sprawić, że nasz organizm będzie zaopatrzony we wszystkie składniki, jakie są mu niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Najważniejsze jest, aby naszym codziennym nawykiem było zjadanie odpowiedniej porcji warzyw i owoców, picie odpowiedniej ilości wody i regularne spożywanie posiłków. Myślę, że każdy kucharz i dietetyk to potwierdzi. Należy dostosować kulinaria potraw do naszych wymagań i umiejętności, ora po to, by uzyskać smaki, o jakie nam chodziło. Nie jest to proste, bo zazwyczaj istnieje wiele dróg porowadzących do tego samego celu, ale z czasem stanie się na pewno nawykiem. I to dobrym nawykiem.

Najlepszy pomysł na obiad

Istnieje wiele bardzo smacznych i niezwykle ciekawych pomysłów obiadowych, które od czasu do czasu warto wprowadzić w swój jadłospis. Niekiedy jest to kwestia wykorzystania odpowiednio dopracowanych pomysłów na nowe przepisy. Czasami nawet te najbardziej zwariowane okazują się niezwykle przydatne. Obiad to kwestia jednego lub kilku dań w zależności od możliwości czy też umiejętności wykonywania takich smakołyków. Często podawany jest obiad dwudaniowy gdzie pierwsze z nich stanowi zupa. Na pewno wykonując zupę warto się zastanowić czy można by było ją jakoś udoskonalić dodając przykładowo aromatyczne zioła. Czasami takie eksperymenty okazują się niezwykle trafne. Oczywiście warto mieć świadomość, że niektóre potrawy mimo wielkiego zaangażowania mogą okazać się jednak nie do końca trafione. Na pewno dobre podpowiedzi osób doświadczonych jak najbardziej mogą okazać się niezwykle przydatne, tym bardziej, kiedy się dopiero rozpoczyna przygodę z gotowaniem. Czasami dobre podpowiedzi okazują się najlepiej zaprezentowane względem tych bardziej skomplikowanych przepisów.

Zupa grochowa

Zupa grochowa jest jednym z najbardziej popularnych dań serwowanych w polskich domach. Na pewno każdy doceni jej niepowtarzalny smak, aromat i wspaniale gęstą konsystencję. Zupa grochowa przygotowywana jest na wywarze mięsnym, lub na kościach, ale mięso jest bardzo ważnym składnikiem takiej zupki. Prawdziwa grochówka jest przygotowywana na boczku, mięsnych kawałkach i oczywiście na grochu. Najlepiej jest dzień wcześniej przed planowanym przygotowaniem takiej zupki, namoczyć groch w wodzie. Wtedy szybciej będzie się gotował i będzie miękki. Niektórzy cenią w zupce „papkowatość”, czyli bardzo mocno rozgotowany groch. Inni jednak wolą żeby ten groch był wyczuwalny. Jest na to rada, kiedy gotujemy groch wsypujmy go miarowo, niech część grochu się rozgotuje tworząc gęstą zawiesinę, a następną część dodajmy w połowie gotowania, aby groszek zrobił się tylko miękki. Grochówkę jada się z ziemniakami. Zawsze na koniec gotowania dodajemy aromatycznego majeranku, który nadaje wspaniałego zapachu tej smacznej potrawie.

Niezapomniany smak pierożków

Dla wielu z nas Wigilia i Boże Narodzenie kojarzy się oczywiście z pierogami. Znam takich, którzy pierogami raczą się na wieczerzy wigilijnej, bożonarodzeniowym śniadaniu, obiedzie i kolacji. Nie zapominają o pierogach i drugiego Dnia Świąt. Jeśli tylko ilość pierogów jest odpowiednia, smakosze wcinają je aż do Nowego Roku. Tradycyjne pierogi wigilijne można zrobić już dzień wcześniej, gdyż wiadomo, że w wigilijny wieczór jest jeszcze wiele rzeczy do zrobienia. Sekret pierogów tkwi w cieście i odpowiednio skomponowanym nadzieniu. Ciasto zatem powinno mieć odpowiednią grubość, winno być nie za cienkie i broń Boże nie za grube. Musi łatwo się lepić i nie poddawać łatwo gorącej wodzie inaczej cały farsz wycieknie jeszcze podczas gotowania a pierogi okażą się po prostu puste. Farsz natomiast to mieszanina kiszonej kapusty, gotowanych grzybów i przypraw, które nadają wyjątkowy smak nadzieniu. Proporcje zależą od zasobności naszego portfela, bogata wersja pierogów to nadzienie składające się w trzech częściach z grzybów i jednej części z kiszonej kapusty. Pierogi serwujemy delikatnie podgrzane i okraszone tłuszczykiem, na przykład oliwą.